Krea/livsstil

Hvad gør vi

Hvem vil ikke gerne være den bedste udgave af sig selv? Små forandringer i din livsstil, kan hjælpe dig i din retning. Vi guider dig, hjælper dig og tester dig samtidig med, at du kommer derud, hvor du ikke kan bunde - både mentalt og fysisk.

På linjen giver vi også eleverne viden og indsigt i at kunne arbejde med forskellige udtryksmuligheder indenfor varierende materialer og stilarter. Vi ønsker at styrke elevens evne til at opfatte den indre og ydre verden på nye måder og finde skjulte mønstre.

Du vil blive mentalt udfordret samtidig med, at din fysisk ikke skal snydes.

Gennem håndværksmæssige aktiviteter og teori, giver vi den enkelte elev, mulighed for at kunne fordybe sig i egen proces fra råmateriale til færdigt produkt. Vi motiverer eleven til at være nysgerrig på egen skabertrang, for derigennem at få kanaliseret personlige indtryk til
nye sammensætninger og løsninger.

Hvis du ikke er bange for at tage udfordringer op og teste dig selv, så er det krea/livsstillinjen du skal vælge. Vi kommer i løbet af året til at arbejde med balance mellem dit indre og ydre, her hvordan sund kost og motion kan øge livskvaliteten. Er yoga, cirkeltræning, (vinter)badning, løbeture, kano, massage, sub, chokolademeditation, sanketure, grønne smoothies og meget mere, noget der tænder en indre glæd i dig, så er det Livsstillinjen du skal vælge.

Batterierne lades op ved at finde ro, overskud og energi blandet med en sund kost. Hermed ønsker vi, at sundhed opleves som en integreret del af dit liv og dine valg for en sund livsstil og bakkes op af en kunstnerisk skabertrang.

”Vi får lov til at give kreaprojekterne vores eget udtryk.”

Nanna

”Lærerne får de vildeste ideer.”

”Vi har meget indflydelse på det vi laver.”

Emma

Brejning 4888

I krea/livsstil arbejder vi med fire forskellige former for overemner:

Det kunstfaglige

Her arbejder vi ud fra kunsthistorie, hvor elever får en større viden og inspiration fra disse, som de selv skal bearbejde, fortolke og arbejde videre ud fra. Eleverne lærer at nyfortolke og komme med deres eget kreative udtryk, men fastsat ud fra en ydre styret ramme. Vi arbejder bl.a. med:

• Memento Mori / Assemblage
  • Grafiske tryk
Brejning 4863

Kunst med natur

Vi går på kreativ opdagelse i naturen og bruger naturens egne materialer til at skabe noget nyt. Sammen har vi et fælles ansvar for vores natur og vi vil gerne give en større forståelse og kendskab til den naturforståelse, der ligger bag. Vi former og arbejder med hænderne. Vi arbejder bl.a. med:

• Scrim shaw

• Drømmefangere

• Skulpturer

Brejning 3548

Kultur møder natur

Modsætninger i kulturen og naturen mødes, og noget nyt bliver skabt. Hvordan påvirker vi hinanden og det fysiske rum ved at pille nogle enkelte dele ud eller erstatte det med noget andet meget kontrastfyldt? Vi arbejder bl.a. med:

• Installationer
  • Sampling på forskellige materialer
Brejning 4433

Medier

Lyd, billede og video siger mere end tusinde ord, og vi vil bruge forskellige medier til at understøtte andre materialer og produkter. Vi arbejder bl.a. med:

• Stop motion film
  • lyd til installationen

Hvorfor gør vi det:

• For at visualisere indre emotioner og oplevelser i fysiske udtryk

• For at lære at gå med egen nysgerrighed til steder, hvor der ikke er noget, der hedder rigtigt/forkert

• For at styrke samarbejde mellem sjæl og kreativitet

• For at få en dybere teoretisk forståelse og viden om kunstens univers

Brejning 4695

Livsstil – Både praktisk og teoretisk

Undervisningen på Livsstillinjen er både praktisk og teoretisk:

• Restitution; behandlinger af kroppen – fx massage, fodbade og sauna. Mentaltræning gennem forskellige øvelser.
  • Motion; yoga, pilates, cirkeltræning, løbeture og gåture. Sundhed i et bredt perspektiv – hvornår føler du dig sund og glad?
  • Kost; mad med omtanke, sund hverdags mad og snacks
  • Psykologi; Vi kommer gennem emner som at hvile i sig selv, finde ro i hverdagen og livsglæde. Der er både individuel fordybelse og fælles snakke

Livsstilslinjen har altid gang i mange spændende ting.

Brejning 7382 (1)

Valgfag

I løbet af dit år på Brejning Efterskole har du mulighed for at vælge forskellige valgfag. Valgfagene er opdelt i sommer- og vintervalgfag.

Vores valgfag varierer fra år til år, da vi har fokus på at udvikle hvert elevhold på bedst mulige måde og give vores elever netop de udfordringer, som passer lige til dem.

Læs mere om vores valgfag