Planlagt bøvl
- ægte ansvar gennem 25 år
Kære modtager!
Planlagt bøvl – ægte ansvar gennem 25 år. Det er titlen på Brejning Efterskoles 25-års jubilæumsproduktion. Erindringer og fortællinger i lyd, billeder og tekst.
Vi har valgt, at det ikke skal være en traditionel produktion i papir, fordi vi synes, at Brejning Efterskoles utallige historier har så god en kvalitet og substans, at de er værd at dele med andre end blot dem, der var heldige at få fingre i et jubilæumsskrift… eller et efterskoleophold.
Det har været vigtigt for os at gengive de mange fortællinger så levende som muligt, så man får fornemmelsen af entusiasmen, ånden, værdierne og glæden hos dem, der genfortæller.
Hver elev, ansat og forælder har sine fortællinger og erindringer med sig, når bagagerummet klapper sidste skoledag, og bilen vender hjem efter et år i ”trykkogeren”. Uanset hvem man er, så har man ikke sat sine fødder på Brejning uden at få en fornemmelse af, at ”ægte ansvar” har været et tema siden 1. årgang. Det har altid på mange forskellige måder været en del af pædagogikken og ånden, at unge skal have noget at bøvle med, og at der i selve bøvlet er solide mængder læring for den, der bøvler; blandt andet opøvelse af ens frustrationsrobusthedskompetence.
Derfor kunne vi ikke komme i tanke om en mere oplagt rød tråd end netop ”Planlagt Bøvl”.
Vi håber, at du vil finde inspiration, smil og glæde ved egne erindringer i mødet med lyd, billeder og tekst fra 25 år med ægte ansvar!
Kristoffer og Kasper
Planlagt Bøvl
Forgrening af ”Bøvl”, substantiv – et
Betydning
At en aktivitet, der sagtens kunne være tilrettelagt mere komfortabelt og enkel i sin gennemførsel, bevidst planlægges, så deltagerne skal gennem besværligheder og bøvl for at komme til en fornuftig løsning.
Synonymer:
Alvorligt frustrerende, intentionelt besværligt
Eksempler
Hike: At vandre langt med sine ting på ryggen frem for at tage bussen.
Madlavning over bål: At lave mad over åben ild, selvom der er et komfur i hytten.
Ophav: Finn Hove, Det Danske Spejderkorps
Frustrationsrobusthedskompetence substantiv
- en
Betydning:
Personlig færdighed, der trænes ved, at man kontinuerligt udsættes for tilpas frustration og oplever, at man kan gennemleve det. Herved opbygges erfaring med, at man gradvist selv eller sammen med andre kan overkomme større og større udfordringer og rejse sig igen - trods sine frustrationer. I symbolsk forstand vil den involverede opleve sig som en tumling, der væltes men igen og igen rejser sig – og hver gang bliver bedre til det.
Synonymer:
Hærdet, robust, modstandsdygtig
Eksempler:
Menneske, der ikke rynker øjenbrynet 2 mm over, at der pludselig kommer et skybrud ud af det blå, fordi han tidligere i livet har stået i mudret brakvand til brystet for at klippe en o-løbspost.
Menneske, der smiler ved tanken om, at et gymnasie-projekt er lidt besværligt, fordi hun tidligere har været ansvarlig for at planlægge og gennemføre en hel aktivitetsdag for fire lokale 4. klasser.
Ophav: Mads Hermansen
De første tanker
Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.
Brejnings dåbsattest
Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole".
Tørklæder og tossede gardiner
Historien om, hvordan Brejning fik sit tørklæde og sine første tossede gardiner:
Tænk nu, hvis ingen nogensinde havde fået ideen til Brejning Efterskole. Heldigvis, fik en flok gode spejdervenner ideen om at starte en spejderefterskole. Jeg har været så heldig at få lov til at tale med Mona Jellesmark, som var én af dem, der var med til at stifte Brejning Efterskole. Så her kommer historien om Brejning Efterskoles stiftelse.
Der var få penge at gøre med, da Brejning Efterskole skulle startes. Nærmest hele budgettet gik til de hvide, velkendte bygninger ud mod Vejle Fjord. Resten af det der skulle til for at starte en efterskole, kom kun i stand takket være venner og familie og en god portion kreativitet.
Noget af det første der blev skrottet, fordi der ikke var råd, var gardiner. Det, mente Mones mor dog, gik ikke. Man kunne jo ikke have en efterskole uden gardiner. Så måtte de i gang med at tænke kreativitet, fordi rigtige gardiner var alt for dyre. Heldigvis kom der en aftale i hus med Stof og Stil om at købe reststof billigt. Hermed endte de første gardiner på Brejning Efterskole med at være alle mulige spraglede farver såsom gule, orange, bordeaux, mørkegrønne og turkise og være hjemmesyede af Monas mor. Disse gardiner var et af skoles første tydelige kendetegn, og ét som mange af efterskolens første elever nok vil mindes deres efterskoletid ved.
En anden måde, der blev skaffet gratis ting på til den nyopstartede efterskole, var ved at flok frivillige kørte rundt til nedlagte kroer og fik potter og pander, og andre ting som kroerne ikke længere skulle bruge. De første par år indtil skolen fik en stabil økonomi, var tavlerne til undervisningen papkasser, og stole var der få af, så mange steder rundt omkring på skolen, sad eleverne på gulvet, og størstedelen af de møbler og anden indretninger, der var på skolen, var gaver fra gavmilde venner, familie og andre, som støttede op om drømmen om en spejderefterskole.
En ting, der har været med helt fra starten, er de velkendte gule og orange Brejning tørklæde. Opstartsgruppen havde hele tiden sagt, at de ville have spejdertørklæde, fordi pengene til efterskolen kom fra Det Danske Spejderkorps, og efterskolen byggede på spejderbevægelsens værdier. Farven til tørklæderne; gul og orange, er heller ikke bare tilfældigt valgt. De symboliserer ifølge Mona solen og de varme stråler, som solen spreder omkring sig. Grundlæggende blev solen en bærende symbolik for Brejning Efterskole om, at her kunne eleverne komme og blive belyst og være med til at sprede skolens budskab og værdier, ligesom solen spreder sin varme stråler ud i verden. De allerførste tørklæder var ligesom gardinerne syet af Mones mor, da der ikke var råd til andet. Sidenhen er der heldigvis blevet penge til at få dem fremstillet professionelt.
Et vigtigt skridt mere, der måttes tages før efterskolen kunne slå dørene op, var at få ansat noget personale. Ligesom alt andet var der travlt med at få styr på det. Så bestyrelsen hev en hel dag ud af kalenderen, hvor de holdt ansættelsessamtaler med folk til alle de ledige stillinger, som skulle besættes for at få efterskolen klar. Da havde holdt ansættelsessamtaler med alle ansøgere, hang de polaroid billeder af dem op på en væg og brugte hele natten på at få sammensat personalegruppen. Nogle af dem, som blev ansat helt tilbage fra starten, er blandt andet Annette, som var køkkendame på mere end de første 20 årgange, og Stig som var pedel, og som først for nyligt er gået på pension fra Brejning Efterskole.
Det var en fornøjelse at tale med Mona og mærke, at den ånd, som alle tidligere og nuværende Brejning elever kender til, stammer helt tilbage fra skolens grundlæggelse. Brejning efterskole er skabt på en drøm fra en modig gruppe af mennesker. Det er så meget i tråd med, at de elever, som har været en del af skolens 25 år, har turde drømme store drømme for skolen og verden, og at der bliver ved med at komme nye årgange til, som tør det samme.
Udeskole og shelterliv
Læs historien om, hvordan Brejning Efterskoles første shelter kom fra drøm til virkeligheden gennem ukuelige elevers knoklen.
Historien om Brejning Efterskoles første shelter. Fortalt af Ingelise Grønfeldt og Ulrik Vestergaard til Kasper Kiilerich Hyttel.
Hvis gamle stammer, som i eventyrerne, kunne tale og sladre, så ville bjælkerne i Brejning Efterskoles shelter have fortællinger på hjerte til et leksikon – et regulært opslagsværk om famlende første forelskelser, overnatning med havudsigt, efterskolesladder, lejrbål og godnathistorier, når vagtlærerne med lommelygten kom forbi og sagde godnat.
Shelteren er i dag på en måde, sådan helt konkret, et lille hjørne af det Brejning Efterskole tror på pædagogisk – det ægte ansvar. Eleverne må sove der i hverdagen, når blot de tager ansvar for at melde det i ordentlig tid, selv står op til morgenløb og holder sig vågne til deres skoledag dagen efter. Historien, om hvordan shelteren blev til, er i den grad også et meget konkret billede på, hvordan vi gør god skole i Brejning.
Shelterbyg - praksislæring i det fri
Når elever og besøgende i dag kan rulle soveposerne ud, puste luft i liggeunderlaget og falde til ro i shelteren, med blikket rettet ud over marken og Vejle Fjord, så skyldes det udeskolen – et fag der gennem flere år vendte ryggen til den klassiske tavle-undervisning og i stedet fokuserede på at lade eleverne lære gennem praktisk og kropslig erfaring. Målgruppen var elever, der på grund af faglige vanskeligheder havde mistet en del af motivationen for at lære på den klassiske måde.
To af de lærere, der underviste i udeskolen de første år, var Ingelise og Ulrik, som var lærere på Brejning gennem henholdsvis 19 og 7 år. Siddende i shelteren på marken en søndag formiddag forklarer Ulrik, at udeskole var eksperimenterende for lærere såvel som elever - Vi skulle lave noget undervisning, hvor man ikke skulle sidde ved et bord og en tavle, og så måtte vi se, hvad der skete. Der er ingen af os, der som sådan havde forstand på at undervise ordblinde, men det handlede også mere om at finde deres motivation igen.
Et af de første konkrete udeskoleprojekter blev shelteren på marken. Brejning Efterskole er på dette tidspunkt ved at genfinde og acceptere sin identitet som skole med rigtig mange spejdere og aktivt udeliv. Rammemæssigt var der blot den udfordring, at der til friluftslivet kun var en bar mark og et faldefærdigt raftestativ. De økonomiske ressourcer var knappe, og at finde midler til en shelter i skolens eget budget var således udelukket.
Shelter-projektets hjørnestolper blev derfor idéen om, at udeskole-eleverne skulle have et ægte projekt i hænderne, ambitionen om at lade dem tage ansvaret for at forbedre de fælles friluftsfaciliteter og få det finansieret af eksterne fonde - Noget af det første de gjorde, var at finde ud af, at det var en shelter, der skulle laves. Så måtte de undersøge, hvilke fonde man kunne søge – og så skulle de skrive de der fondsansøgninger, siger Ulrik.
At gå forrest i fællesskabet
Skole handler ofte om det klassisk boglige – det vi kan gå til eksamen i, når skoleåret er slut. Mange af eleverne i udeskolen havde gennem tiden slået sig på de klassiske boglige dyder, og måske netop derfor er der både lys og smil at spore hos Ingelise og Ulrik, da de genfortæller om dagene, da materialerne til shelteren kom – De unge… De var lykkelige, smiler Ingelise, og Ulrik supplerer – Ja, og de stammer var megatunge, så de måtte jo op og hente andre elever, der kunne hjælpe med at bære dem op, for lastbilen satte dem jo af nede ved vejen.
På den måde blev shelter-projektet en løftestang for elevernes selvværd – det var dem, omkring 8 elever, der skulle gå forrest og trække de andre elever med i deres projekt. Særligt skarpt står for Ulrik erindringen om dagen, da de begyndte at bygge – Jeg husker særligt skarpt den dag. Vi står her med billeder og vejledningen. Så skulle de læse det højt for de andre, og de gjorde det. Det er noget af det, jeg husker som det store ved projektet, for det var jo det, de ikke kunne oppe i klassen.
– Ja, hernede kunne de i hvert fald både regne og læse, supplerer Ingelise og binder således en sløjfe på, at shelteren endte med at blive et projekt, der fik motivationen til at stråle hos de unge, og hvor den faglige læring så sneg sig ind gennem et attraktivt praktisk projekt.
I dag sidder en lille plade på shelterens inderside, hvor du kan læse, hvem der opførte den.
Frustrationsrobusthedskompetence
Da snakken om shelter-projektet klinger ud, forlader vi for en kort bemærkning det konkrete og bevæger os over i en mere abstrakt snak om Brejnings metoder og pædagogik gennem tiden.
Ingelise husker, at de som ansatte gennem tiden brugte meget tid på at ”forvirre eleverne ud i noget konstruktivt” - Altså sætte en god idé i søen, uden at have pengene, og så bede dem finde ud af, hvordan man kan gøre det alligevel.
Samme tankegang husker Ulrik så udmærket at have talt med både kolleger og ledelse om i sin tid som lærer – vi talte om frustrationsrobusthedskompetence. Det er jo et flot ord, så det var ikke noget, vi sådan gik rundt og sagde, men det er i virkeligheden i bøvlet, at udviklingen er. Det er meningen, vi skal bøvle rundt i det, og bøvle rundt med eleverne – for eksempel, da vi sagde til eleverne: ”jamen, hvad for nogle regler synes I, der skal være for shelteren?”
Der er i praksis masser af eksempler på den bevidst bøvlede tankegang både i hverdagen og i skolens faciliteter. Dels er der en bygningsmasse, hvor man fra tid til anden har skulle være virkelig kreativ for at få det bedste ud af rammen, men en anden helt konkret manifestation er eksempelvis skolens Megin-joller – Man kunne jo sagtens have købt optimistjoller eller andre bådtyper, der var nemmere at sejle og lære det sejltekniske, som Ulrik siger – men det var jo ikke formålet. Formålet var jo, at man skulle gøre det i samarbejde – helst mindst tre personer for at lykkes med at sejle den der jolle. De bedste aktiviteter, skolen leverer, er de aktiviteter, der helt tydeligt lever op til formålet og værdierne om ansvar og samarbejde!
Kasper Kiilerich Hyttel var Ulriks kontaktelev på 8. årgang. Han havde Ingelise til dansk og overtog Ingelises lærerjob på Brejning Efterskole, da hendes vandrestøvler efter 19 år skulle træde andre stier.
Brejningudfordringen
Historien om en udfordrende Brejning-tradition fortalt af Ulrik Vestergaard og Ingelise Højfeldt til Kasper Hyttel
Igennem rigtig mange af Brejning Efterskoles leveår eksisterede en tradition kaldet Brejningudfordringen. I praksis var der i første omgang tale om en udfordring på 30 timer, hvor eleverne skulle indlægge et obligatorisk sammenhængende hvil på 6 timer på skolen. Jeg erindrer personligt selv ømheden i mine knæ efter 100 km på ca. 22 timer.
Ingelise erindrer selve formålet med Brejningudfordringen – Det var tanken med Brejningudfordringen, at man skulle gøre noget, som du troede, du ikke kunne… og så vise, at du kan det.
I første omgang var udfordringen ensidigt fysisk, hvilket vil sige, at eleverne, selv eller i små grupper, enten skulle gå eller cykle så langt som muligt på 24 timer. Man tilbagelagde distancerne i ”sløjfer”, så man igen og igen vendte tilbage til skolen, hvilede benene kort og fik tanket vand og mad. Som forfatteren af denne historie husker det, så endte ”gå-rekorden” med at være i omegnen af 125 km på 24 timer, og mellem årgangene opstod små lune diskussioner om, hvorvidt en rekord var legal, hvis eleven havde luntet eller løbet, når nu det var en gå-rekord. Jacques fra 10. årgang var vist en af dem, der havde de vildeste ben gennem tiden.
Siden skiftede traditionen karakter. Det blev muligt at stille sig selv udfordringer, der ikke var ensidigt fysisk prægede. Det skete omkring 11. årgang en accept af, at ikke alle har en interesse og fysik, hvor det er meningsfuldt at kaste sig ud i en fysisk udfordring. Målet om at udfordre og udvikle sig selv bestod, og som Ulrik erindrer, så opstod mange alternative udfordringer, der også har rykket eleverne personligt.
Det har rykket noget hos enormt mange. Man fik lov til noget, som var vanvittigt. Jeg har lige forklaret en anden lærer om Eirik, der sammen med en anden kørte 38 kilometer på en trehjulet et-eller-andet med en mælkekasse som sæde, refleksveste og lygter. Jeg er ærgerlig over at høre, at Brejningudfordringen ikke findes mere, så kunne jeg bedre have overlevet, at fødselsdagssangen var forsvundet, siger Ulrik med et glimt i øjet.
Hver af de elever, der gennem tiden har stillet sig selv en regulær brejningudfordring har helt sikkert sin egen skarpe erindring om den magi, man oplevede ved at udfordre sig selv. For Ulrik står erindringen om Lasse særligt skarpt – Han var ikke spejder, og han syntes ikke, at skole var særligt fedt. Han havde oplevelsen af ikke rigtigt at slå til i forhold til det, der havde værdi på Brejning Efterskole, men han kunne godt lide at stå på skateboard. Så han fik af mig lov til at tage toget til Fredericia og skate i flere timer, og så var aftalen, at han skulle køre tilbage hertil på skateboard. Han skulle forlade Fredericia på et givent tidspunkt, som vi havde beregnet efter test herude på asfalten. Jeg skulle lige til at sætte mig i bilen og køre ind efter ham, men så kunne jeg høre lyden af skateboardhjul over de toppede sten foran hovedbygningen. Han var bare 5 minutter efter tidsplanen og have tilbagelagt turen på skateboard med sådan en kæmpe kæp som stok. Jeg husker det kun, fordi han rejste sig op til gammel elevdag og nævnte, at den udfordring havde forandret noget grundlæggende ved ham. Fra da af vidste han, at han skulle bare finde ud af, hvad han var god til og så gøre det, i stedet for at være ked af det i skolen, han ikke kunne.
Således slutter fortællingen om Brejningudfordringen, der har sat spor i hundredvis af unge gennem Brejning Efterskoles historie, og hvem ved? Måske en dag Brejningudfordringen genopstår i nyt format. Historien er akkompagneret af billeder fra Brejningudfordringen på BE8.
BEAR - højere, vildere og dummere
Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.
Projektledelse og ægte ansvar
Lyt til to læreres tanker om, hvad projektledelse egentligt er på Brejning Efterskole, og om hvordan man underviser og guider uden at styre.
Pædagogisk Mod
Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk Mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?
Eleverne og skolen
i et lærerperspektiv
Nutiden og fremtiden
Se interview med Brejning Efterskoles forstander Birgitte Dyrbye.
Ansvar gennem 25 år
Brejning Efterskole har nu eksisteret i 25 år, og mange årgange har været med til at præge den. Nogle har gravet en sø, nogle har sat deres aftryk på elevkøkkenerne, mens andre har skaffet skolen geder. Men én ting, der er sikkert, og som kæder alle Brejning-årgange sammen, er det elevansvar, hver årgang har taget. Vi har talt med Aase fra årgang 1, Matilde fra årgang 11 og Søren fra årgang 21 for at portrættere dette.
Af Signe Agerbirk Rytter og Anne Gammelmark Therkildsen
Vi starter med at flyve 25 år tilbage i tiden, helt tilbage til da årgang 1 startede. Vi træder ind på et værelse på 300 gangen. Her var der hængt skrig-gule gardiner op, men den helt nye seng var stadig ikke frigjort af plastemballagen. På gulvet lå der nogle bogkasser, som senere blev hængt op i tysktimerne. Det var sådan Aase Haahr Gjødesens værelse så ud, da hun startede på skolen. Senere skulle det vise sig at blive hendes yndlingssted. Det var et sted, hvor hun kunne slappe af, “Den bedste placering var, når man havde stilletime, og man kunne sidde oppe i vindueskarmen og se ud over fjorden”, fortæller hun.
På årgang 1 var ansvaret meget praktisk. Skolen var ny og skulle laves til efterskole. De havde 3 valgfag: Maler, vedligeholdelse og gartner. De havde ansvaret for at lægge grundstenene til den skole, vi har i dag. De brugte blandt andet ’Friluftsliv’ (det, der i dag er faget ‘Outdoor’) på at grave søen på marken. De havde ansvaret for at skabe en efterskole, med de midler, de havde dengang og skabe en hverdag på en ny skole, som langt fra minder om den skole, BE26 lige er flyttet ind på. Der var ingen tavler, så de brugte pappet fra sengene til at skrive på, men heldigvis havde de masser af gåpåmod, og som Aase siger: “Jeg tror, at vi kunne have plantet os i 10 containere, og det ville stadig have været en efterskole”
Skolen har altid bygget på spejderværdier som grundlag. Derfor skulle årgang 1 stå for at vælge, hvilken farve tørklæder, skolen skulle have. Valget stod mellem det orange-gule tørklæde, vi kender i dag, eller et mørkegrønt og lysegrønt tørklæde. Aase fortæller, at hun husker det som om, at de skulle stemme om farverne. ”Jeg kan huske, at jeg syntes, at det skulle være det grønne,(...) nu kan det jo ikke være anderledes” beretter Aase. Dengang tog eleverne en beslutning, som satte et stort præg på skolen, da tørklædet stadig i høj grad symboliserer Brejning Efterskole ude i spejderverdenen. De gule og orange farver bliver stadig i dag genkendt.
10 år senere har skolen ændret sig meget i forhold til det, Aase forlod. Her bor årgang 11 på skolen, og i opholdsrummet Gimle sad Matilde Holck Klausen ofte, da det var hendes yndlingssted. “Jeg elskede at være derinde, når der var andre. Det var ligesom mit yndlingsrum, hvor jeg altid kunne finde nogen at hænge ud med”, fortæller hun. Dengang var lokalet fyldt med sofaer, billeder af eleverne hang på skabene, og langs væggen ud mod trappen stod tre stationære computere. Her kunne eleverne gå på det dengang helt nye medie Facebook eller skrive en mail hjem.
Selvom Matilde havde travlt med at gå på efterskole, tænkte hun også på dem derhjemme og ville gerne vise familien, hvad der skete på skolen. Derfor tog hun ansvar og gik til den daværende forstander Jette med et forslag om at planlægge en søskendeweekend, hvor søskende til eleverne kunne overnatte fra fredag til søndag. Projektet fik hurtigt opbakning: “Jette klappede i sine hænder og fulgte den fuldstændigt til dør sammen med mig (...) tænk engang, at man på skolen gav så meget ansvar til eleverne (...) hvis vi kom med en idé, så fik vi lov til at føre den ud i livet, hvis vi planlagde den ordentligt”, siger Matilde.
Traditionen om en søskendeweekend har levet igennem mange årgange efter Matilde, så hun har virkelig sat et aftryk på skolen.
Mere fysisk har hun sat sit håndaftryk oppe i Højens køkken (det, der nu er musiklokalet: ‘Lyren’) sammen med sin kontaktgruppe, da det var hendes årgang, der fik ansvaret for at male alle elevkøkkenerne.
På årgang 11 blev ansvaret i den grad givet til eleverne i form af planlægning af arrangementer såsom studietur, Efterskolernes Dag og forældreweekend. De fik en masse medansvar, som Matilde helt klart mener stammer fra skolens spejderværdier. Noget som har kæmpestor betydning ifølge hende, for som Matilde siger, “Vi vokser, når vi får lov til at have medansvar - det er noget, vi husker tilbage på”.
Yderligere 10 år senere havde skolen gennem medansvar vokset sig endnu større, og det store Brejningfællesskab havde vokset sig endnu stærkere. Søren Søgaards årgang, årgang 21, boede i de hvide efterskolebygninger med udsigt ned mod fjorden. Shelteren på marken, som var et af de bedste steder ifølge Søren, blev næsten hver nat indtaget af ham og hans venner. “Lige meget hvor man er her, så er der fyldt med gode minder. Men vi brugte rigtig meget tid hernede ved shelteren. Vi sov ude stort set hver nat, hele året, en lille flok,” fortæller Søren.
På årgangen var der plads til mange skøre projekter. Som Søren siger, “'Nej' fandtes ikke i ordbogen”. Årgangen havde blandt andet været inde i Madsbyparken og se geder, hvorefter de fluks købte tre geder til skolen. På trods af at der var plads til masser af sjov, var Sørens årgang bestemt ikke en uproduktiv en af slagsen. Søren havde blandt andet en god oplevelse med at planlægge aktiviteterne til Efterskolernes Dag og fortæller også, at han har lært rigtig meget af at være med til at planlægge projekter.
I hånd med disse projekter kom også en masse ansvar, noget som et år på efterskole giver ifølge Søren: “På efterskole skal vi uddanne os til at være gode medmennesker og borgere og til at tage ansvar for sig selv og hinanden, som jo går hånd i hånd med spejderbevægelsen”.
Efter Sørens år på Brejning Efterskole brugte han de erfaringer og værdier, han fik med sig fra Brejning, til at planlægge adventureløb. Adventureløb som senere årgange med “tørklædet på stræb” har deltaget på.
Efter at vi har hørt beretninger fra tre forskellige årgange, fra tre forskellige år, er det blevet tydeligt for os, at Brejning Efterskole er blevet skabt af elever, til elever, fordi der er blevet givet lov til skøre idéer og medansvar.
Hver årgang har sat deres præg på skolen og bidraget til den fælles Brejning-ånd. Det er noget, der kendetegner skolens fællesskab på tværs af årgangene - og det er betryggende.
For når vi nu sidder her på en bænk og kigger ud over markens afblomstrede mælkebøtter, er vi ikke nær så kede af at forlade Brejning, da vi ved, at der altid er et fællesskab at komme hjem til. Et fællesskab der bliver opretholdt af Brejningelevers stadigt blomstrende initiativ. Vi ved, at vi ikke kun er elever på Brejning Efterskole i ét år. Vi er Brejningelever resten af vores liv.
Elev-erindringer
- Estrid Jurlander, 16. årgang
- Morten Lindholm, 1. årgang
- Kasper Killerich Hyttel, 8. årgang
- Nanna Dam, 17. årgang
Lyden af Brejning
Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26. Optaget i elevernes første normale skemauge efter intro.
En skolebestyrelse
Hør bestyrelsesformanden Dorte Ankerfeldt fortælle, hvorfor hun er en del af Brejning Efterskoles bestyrelse.
Oversigt over Brejning Efterskole
Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.
Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole
Læs med og få fornemmelsen af den entreprenør-ånd, der kendetegnede Brejning Efterskoles opstart.
Læs historien om, hvordan Brejning Efterskoles første shelter kom fra drøm til virkeligheden gennem ukuelige elevers knoklen
Læs historien om et stykke af Brejnings historie, der har udviklet et utal af elever gennem tiden
Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.
Lyt til to læreres tanker om, hvad projektledelse egentligt er på Brejning Efterskole, og om hvordan man underviser og guider uden at styre.
Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?
Hvad er Brejning Efterskole i dag og hvad rører sig på skolen? Er Brejning en spejderefterskole eller en projektledelsesskole?
Og en mega livsbekræftende diskussion af, hvorfor eleverne på Brejning er så specielle.
Hør nuværende forstander komme med sine tanker om nutiden og fremtiden for Brejning Efterskole.
Læs tre elevers fortællinger om ansvar, efterskoleliv og Brejningånden på 1., 11. og 21. årgang
Lyt til forskellige tidligere elevers erindringer om deres ophold på Brejning Efterskole
Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26
Optaget i elevernes første normale skema uge efter intro…
Bestyrelsen vælges af Skolekredsen. Hør hvorfor Skolekredsen er vigtig for skolen, og hvad der er Dortes drivkraft som formand for bestyrelsen.
De første tanker
Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.
Brejnings dåbsattest
Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole
Tørklæder og tossede gardiner
Læs med og få fornemmelsen af den entreprenør-ånd, der kendetegnede Brejning Efterskoles opstart.
Udeskole og shelterliv
Læs historien om, hvordan Brejning Efterskoles første shelter kom fra drøm til virkeligheden gennem ukuelige elevers knoklen
Brejningudfordringen
Læs historien om et stykke af Brejnings historie, der har udviklet et utal af elever gennem tiden
BEAR - højere, vildere og dummere
Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.
Projektledelse og ægte ansvar
Lyt til to læreres tanker om, hvad projektledelse egentligt er på Brejning Efterskole, og om hvordan man underviser og guider uden at styre.
Pædagogisk mod
Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?
Eleverne og skolen i et lærerperspektiv
Hvad er Brejning Efterskole i dag og hvad rører sig på skolen? Er Brejning en spejderefterskole eller en projektledelsesskole?
Og en mega livsbekræftende diskussion af, hvorfor eleverne på Brejning er så specielle.
Nutiden og fremtiden
Hør nuværende forstander komme med sine tanker om nutiden og fremtiden for Brejning Efterskole.
Ansvar gennem 25 år
Læs tre elevers fortællinger om ansvar, efterskoleliv og Brejningånden på 1., 11. og 21. årgang
Elev-erindringer
Lyt til forskellige tidligere elevers erindringer om deres ophold på Brejning Efterskole
Lyden af Brejning
Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26
Optaget i elevernes første normale skema uge efter intro…
En skolebestyrelse
Bestyrelsen vælges af Skolekredsen. Hør hvorfor Skolekredsen er vigtig for skolen, og hvad der er Dortes drivkraft som formand for bestyrelsen.
De første tanker
Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.
Brejnings dåbsattest
Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole.
Tørklæder og tossede gardiner
Læs med og få fornemmelsen af den entreprenør-ånd, der kendetegnede Brejning Efterskoles opstart.
Udeskole og shelterliv
Læs historien om, hvordan Brejning Efterskoles første shelter kom fra drøm til virkeligheden gennem ukuelige elevers knoklen
Brejningudfordringen
Læs historien om et stykke af Brejnings historie, der har udviklet et utal af elever gennem tiden
BEAR - højere, vildere og dummere
Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.
Projektledelse og ægte ansvar
Lyt til to læreres tanker om, hvad projektledelse egentligt er på Brejning Efterskole, og om hvordan man underviser og guider uden at styre.
Pædagogisk mod
Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?
Eleverne og skolen i et lærerperspektiv
Hvad er Brejning Efterskole i dag og hvad rører sig på skolen? Er Brejning en spejderefterskole eller en projektledelsesskole?
Og en mega livsbekræftende diskussion af, hvorfor eleverne på Brejning er så specielle.
Nutiden og fremtiden
Hør nuværende forstander komme med sine tanker om nutiden og fremtiden for Brejning Efterskole.
Ansvar gennem 25 år
Læs tre elevers fortællinger om ansvar, efterskoleliv og Brejningånden på 1., 11. og 21. årgang
Elev-erindringer
Lyt til forskellige tidligere elevers erindringer om deres ophold på Brejning Efterskole
Lyden af Brejning
Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26
Optaget i elevernes første normale skema uge efter intro…
En skolebestyrelse
Bestyrelsen vælges af Skolekredsen. Hør hvorfor Skolekredsen er vigtig for skolen, og hvad der er Dortes drivkraft som formand for bestyrelsen.
Vi ønsker at takke:
For produktion og indsamling
Ullerik Sivertsen (Podcast-produktion): Tidligere elev, Magne Johansen (Optagelse og klip, BEAR): Tidligere elev, Anne Gammelmark Therkildsen (25 år med ægte elevansvar): Tidligere elev, Signe Rytter (25 år med ægte elevansvar): Tidligere elev, Agnete Gundersen (Historien og Brejnings første, gardiner og tørklæder): Tidligere elev, Lasse Bækhus (Optagelse, klip og produktion – Brejnings dåbsattest): Tidligere elev, Elever fra Hold 3, BE26 (Lydmontage - Lyden af Brejning)
For kærligt at stille deres erindringer til rådighed for os
Nanna Freja Christensen: Tidligere elev årgang 14 og ansat, Johnny Skovsgaard: Tidligere lærer, Jette Rasmussen: Tidligere forstander, Ingelise Højfeldt: Tidligere lærer, Ulrik Vestergaard: Tidligere lærer, Rasmus Seistrup: Tidligere viceforstander, Aase Haar Gjødesen: Elev på 1. årgang, Mathilde Holck Klausen: Elev på 11. årgang, Søren: Tidligere elev 21. årgang, Estrid, Jurlander: Tidligere elev 16. årgang, Nanna Dam: Tidligere elev 17. årgang, Birthe Marie Lausten: Tidligere lærer, Mona Jellesmark: Tidligere bestyrelsesformand, Hans Henrik Nielsen: Tidligere bestyrelsesmedlem, Marianne Stormoen Jepsen: Tidligere forstander, Mette Mølbach: Tidligere bestyrelsesformand, Ditte Maj Gregersen: Tidligere lærer, Rie Møller Buchave: Lærer, Christina CJ Jørgensen: Lærer, Amelie Dunnham: Lærer, Birgitte Dyrbye Jensen: Forstander, Dorte Ankerfelt: Bestyrelsesformand
Kom og besøg os
Book en rundvisning, kom til åbent hus eller besøg os på anden vis på Brejning Efterskole.